úterý 30. ledna 2018

Vkládačky

Vkládačky s obrázky jste u nás v poličce mohli vidět už několikrát. Ale pořádně se je Rozárka naučila až někdy kolem Vánoc, tzn. v 22 měsíci. Do té doby jsme je používali k společné hře, kde šlo o hledání/pojmenování/podání jednotlivých zvířátek. Později k určení, do kterého otvoru patří a až nakonec snah je tam dostat. Teď nám přibyly vkládačky s tvary. Konečně, páč mi trvalo skoro čtvrt roku, než jsem je zkompletovala. A asi tušíte, že teď už nám jsou trochu k ničemu :-)
Dneska bych chtěla napsat něco o tom, jaký je "správný" postup. Jedním ze zlatých pravidel výchovy a vzdělávání je postup od jednoduššího ke složitějšímu. Logické, že? Takže je jasné, že malé batolátko se snadněji naučí vkládat na jednodušších tvarech.
Je to podobné jako s vhazováním. Nejprve dítko vhazuje kuličku větším otvorem, pak žetonky/víčka a až když natrénuje toto, dáme mu vhazovačku s vícero tvary. Už jsem někde psala, ale nemohu to dohledat, že pro úspěch při vhazování je vhodný výběr hračky. Protože prcka neudržíte u něčeho, co mu bude dělat větší obtíže než je nutné. Určitě jste si všimli, že nejdříve jdou dětem vhazovat kostičky ve tvaru válce (dítě už chápe jak má kostku uchopit, ale ještě je pro něj složité kostku natočit tak, aby správně pasovala a u kruhového půdorysu kostky je to šumák, půjde tam z kterékoliv strany.) Pak jdou dětem kostky/ případně hranoly s čtvercovým půdorysem. Následuje hranol s půdorysem rovnoramenného trojúhelníku. A přidávají se další a další. Přičemž ta rovnoramennost je z počátku opravdu důležitá, protože dítko nevnímá tolik rozdíl mezi výřezem ve tvaru čtverce a obdélníku, případně nepochopí že výřez ve tvaru trojúhelníku může mít různě dlouhé strany. Já si myslela, že to je u vhazovaček samozřejmost, ale s Rózkou jsem se dozvěděla, že nikoliv, že jsou tvary, které se liší jen jemně. Malé dítko pak nepochopí proč, když má správnou kostku, pro správnou díru a dává jí tam ve "správném" úhlu, tak tam sakryš nejde prostrčit.
Málokoho napadne dítěti dát hned pro začátek vhazovačku se složitějšími výřezy - třeba v tvaru zvířátek. A podobné je to i u vkládaček. Ale vkládačky s tvary nejsou prostě tak atraktivní. Takže v hračkářství většina lidí sáhne po těch se zvířátky/auty apod. Neříkám, že se to dítě nenaučí, to v žádném případě. Ale pokud budete mít vkládačku s tvary, pravděpodobně ji budete moci nabídnout dítěti dříve, protože pro něj bude jednodušší a bude zažívat pocit úspěchu. Dle principů montessori, je dokonce nejlepší, pokud budeme dítěti nabízet tvary nejprve jednotlivě. Vkládačku na které bude pouze jediný otvor. Nejdříve kruh. A postupovat k obtížnějším, až bude k dispozici vícero tvarů. V obchodech s montessori pomůckami najdete hračky krásně zpracované, ale zpravidla také dražší. Já chtěla původně tvary tvořit doma z pevného kartonu, ale než jsem se k tomu dokopala, objevila jsem pomůcky v jednom Fler obchůdku. Koupila jsem tyto. Kámen úrazu je v tom, že je dodají jako skládačku k dotvoření/slepení. Proto u mě ta prodleva, než se pomůcka dostala na přední příčky mého listu úkolů, páč Vánoce, víme a než jsem měla správné lepidlo... a chuť. Asi to všichni známe. Takže pokud chcete produkt hotový, volte tuto variantu. Ta už se zdá být hotová. Také oproti fotografii máme jiné úchopy a musím říct, že ty na prodejní fotce se mi líbí víc. A poslední moucha, tvary se musí trochu obrousit, aby šly dobře do výřezů, jinak jsou dost na těsno. Takže pomůcka pro méně náročné :-) Ještě jsem objednala třívrstvou srdíčkovou vkládačku. Také je třeba dolepit. A poslední tangram, ale na ten je ještě času dost.
Tak to bychom měli tvary. Od tvarů můžete klidně přejít třeba ke složitějším tvarům/ obrázkům. Jednodušší jsou obrázky na jednobarevném podkladu, které dítě méně ruší. Složitější jsou třeba postavičky, které se dávají na vícebarevný podklad, znázorňující pozadí.
A poslední poznámka, dětem usnadňují práci vkládačky s úchyty. Ty naše úchyty na tvarech jsou příliš drobné, ale na vkládačkách v hračkářstvích bývají pořádnější, které se dětem lépe uchopují.
Tak toliko k nějakému rozumování. Tvary by bývaly byly vhodné třeba před půl rokem. Teď si je můžeme schovat na jiné aktivity, třeba obkreslování, nebo až budeme zmiňovat jednotlivé názvy ;)


2 komentáře:

Děkuji za váš komentář, vážím si vašeho času :-)