pondělí 24. října 2016

Výbavička II. - oblečky

Tak a je to tu... Po sepsání "neoblečkové" výbavičky, jsem se dostala i ke slíbenému seznamu oblečení pro škvrňata. Trvalo to dlouho, páč jsem ten zatracenej kus papíru nemohla najít. Nakonec na mě vykoukl z krabice s papírovým tvořením - to je vidět jak to tvoření zanedbávám :-) Takto zpětně a s odstupem mohu říct názor na ty které kousky. Berte to samozřejmě tak, že zkušenost je nepřenosná a každý to může mít jinak, ale v základu by mohlo pomoci. Vycházela jsem ze seznamu pro zimní dítě, který mi vytiskla manželova maminka někde z internetu - bohužel původ neznám... Ale stejně je značně upravený. Nejprve uvedu původní doporučení, pak jak jsem to měla já a nakonec to nejpodstatnější, jak bych to udělala teď. Tak jdeme na to.
VELIKOST 50
overal 1x
Já měla 1 bodýčko s dlouhým rukávem, poněvadž jsem body po sekáčích nemohla sehnat a dost lidí mi říkalo, že tuto velikost nebudu potřebovat, takže jsem do pidihadříků nechtěla moc investovat.
Realita? Róza by se vešla do 50 ještě v měsíci. Takže celý měsíc nosila plandající oblečky velikosti 56, kterým jsem ohrnovala rukávy. A plandaly jí ťapky. A to nebyla žádné tintítko, Při narození vážila skoro 3 a půl kila. Ponaučení pro příště? Klidně mít tak 3 - 5 sekáčových kousků. Opravdu nejlepší jsou overaly. Nebo bodýčko a polodupačky. Novým kouskům v obchodě se ale stejně vyhnu, protože za oblečení na tři/čtyři týdny se mi nechce utrácet.

VELIKOST 56
overal 4x
body s dlouhým rukávem 2x
dupačky 2x
Já měla všeho víc, protože jsme nějaké věci podědili, něco dostali. Neměla jsem ani pořádně šanci si něco pořídit dle vlastních představ. No, ale samo jsem něco vybrala, abych z těch posledních příprav na začátku mateřské něco měla :-) Nejsem zastánce toho, mít plný šuplík oblečení, z kterého dítě hned vyroste, ale potřebujete mít něco na střídání. Na začátku se drobci nemají moc jak umazat. Tak maximálně, když mají reflux a zvrací. Nebo když se stane nějaká nehoda s plínkou. Je fajn mít oblečení, tak alespoň na týden - to znamená sedm kompletních kousků. Overaly na doma, spaní, nebo pod deku. Třeba pět. A tak dva modely na parádu, když je nějaká ta návštěva, oslava, nebo chcete mít alespoň občas na fotce vyfešákované dítě :-)
Závěr? Velikost 56 je vedená do 1 měsíce... Podle mě je to blbost! Myslím si že je to klidně do dvou měsíců u průměrného dítěte. Róza je nakonec drobnější takže některé kousky nosila ještě na třetím měsíci. Overaly jsou bezva věc! V prvních měsících, i když budete chtít sebevíc trajdat, je matka s dítětem povětšinou doma, popřípadě na procházce, kdy je dítě buď přikryté, nebo nošené. Tzn. moc parády neudělá. A overal - pyžamko, je na to ideální. Vždyť miminko v tomto věku by mělo ještě většinu času prospat a když nespí stejně leží... Navíc se s overalem perfektně manipuluje při přebalování. Další tip - soustřeďte se spíše na bodýčka a overaly se zapínáním na rameni. Nejpraktičtější jsou patentky. Knoflíky už o dost náročnější. Chce to jen trochu cviku a půjde to. Kdo si chce usnadnit práci s "lodičkovým" výstřihem kde jsou překlady předního a zadního dílu pro snadné oblékání, zapláče. Nebo alespoň mně vadilo, že jsou věčně "vydojené", vytahané a shrnuté a mimču zbytečně odhalují moc trup (což v zimě není žádoucí), nebo dokonce celé rameno.
Zmiňované dupačky v původním seznamu bych vyměnila za polodupačky, nebo nějaké tepláčky. Páč při každém přebalování rozdělávat nahoře dupačky a dole bodýčko je za trest. Dupačky podle mě měly význam, když děti neměly bodýčka, ale košilky, aby jim netáhlo na záda. Ale je to má zkušenost. Já dupačky využívala jen na chalupě, nebo u rodičů na spaní, právě s košilkami, když už jsme jich tolik podědili. Těm, kdo budou dávat papírovku, to svlékání/oblékání asi tolik žíly trhat nebude. Ale kdo bude mít mimčo v látkovkách, nebo bude dokonce zkoušet bezplínkovku... To se to svlékání nasčítá!
I u oblečení pro malé fešáky myslete na pohodlí! Dostali jsme rifle. Ale Róza je měla jednou. Přišlo mi, že jsou značně nepraktické, tuhé, rozhodně to není jako tepláky, legíny, nebo punčochy. Myslím si, že takový tuhý lem musí zákonitě ležící dítě tlačit. Šatičky jsou taky něco. Jsou krásné a roztomilé. První šatičky jsem běžela koupit Róze ještě v šestinedělí při jedné z prvních procházek, kdy manžel čekal před nákupákem. Byla jsem z nich nadšená. Pohodlné snad byly - z úpletu jako tričko, nebo bodýčko. Ale jestli si myslíte, že v nich vaše princezna bude způsobně ležet a ony budou krásně ladně rozložené okolo ní, jste na omylu. Takže opravdu jen na parádu, na oslavu babičky, pro potěchu oka, ale tím to hasne. I na společné foto v náručí bude mít šaty vytažené až bůhví kde :-)

VELIKOST 62
overal 4x
body s dlouhým rukávem 4x
dupačky 4x
triko s dlouhým rukávem 4x
svetr nebo mikina 1x
kombinéza nebo zimní bunda 1x
kalhoty, šatičky, něco na parádu 1x
Velikost 62, vedená do třech měsíců. Myslím si, že když člověk má základ stačí to. Po šestinedělí se může dokoupit co v této velikosti chybí. Overaly jsem měla tři. Podle mě stačí. Ve třetím měsíci jsem začala pokládat Rózu více na zem na deku, už to nebylo jen leháro a přišlo mi tak logické, že má rozdělené oblečení na noc a den. Overaly byly pyžama. Přes den nosila bodýčka a legíny s ponožkama, případně punčochy (ne úplně vzhledná věc sama o sobě, ale docela praktická... Navíc k šatičkám jako dělaná. Takže naše skóre: 3 overaly, asi 5 bodýček, troje "kalhoty", balení punčoch po třech, svetříky 2 (jeden je málo, když je zrovna ušpiněný a vy někam jdete..), tričko 2x (ale pro nás nebylo úplně praktické, z kalhot vylézá a dupačky jsem nechtěla). Šatičky dvoje (i když parádu mohla dělat ve většině věcí z šatníku - na rozdíl ode mě :). Kombinézu ani bundu jsme nevedli. Róza měla jeden vyteplený overal, který jsme brali přes normální oblečení, pak klasická zavinovačka, deka a šup do kočáru, který má ještě ten svůj kryt. Dokud se děti nehýbou a jsou přikryté, tyhle věci podle mě nepotřebují. 
Závěr: Mít základ a pak dokoupit co bude zrovna vyhovovat vám a aktuálnímu počasí. Já měla seznam na zimní mimi, protože termín byl v půlce února a původně plánovaný císař by byl ještě dřív. Jenže Róza si počkala do konce února, stačilo přejít březen a už bylo relativně teplo. Kdybych nakupovala striktně podle seznamu, měla bych kombinézu a bundu úplně k ničemu. Jo dostali jsme fusak s rukávy, ale nevyužili ho, protože v zavinovačce bylo podle mě v kočárku nejlíp. Miminko se v ní cítí bezpečně.
Bude také záležet jak zrovna vaše miminko poroste. Ačkoliv by měla být velikost 62 do 3 měsíců, Róza některé kousky měla skoro do půl roku. Každý výrobce má skutečnou velikost trochu jinou. Navíc si s rozměry možná pohraje i praní a sušení. My jsme pak tak trochu přeskočili velikost 68. Vycházela na léto. Stačilo nám pár kousků, co jsme dostali, nebo z frcu a stejně v teple nosila Rózička buď jen body, nebo tričko s krátkým rukávem či tílko s plenkovými kalhotkami. A při vedrech jsou super věc klasické košilky na šňůrku. Takové ty s kraječkou kolem krku. Měli jsme nějaké ještě po nás a mají úžasný prodyšný materiál. V těch největších vedrech je měla malá třeba v autosedačce, protože ta sama o sobě už dost hřeje...
Rada - průběžně kontrolujte i oblečení ve větších velikostech které vlastníte, páč se může stát, že výrobce se nechal trochu unést, nebo šetřil na materiálu a oblečení které by mělo být v určité velikosti je menší a vy pak zapláčete, protože se do něj děcko už nedostane, nebo třeba jen na chvilku.

OSTATNÍ
ponožky pro nejmenší 3x
bavlněná čepička obvod hlavy 34, 1x
bavlněná čepička obvod hlavy 36-38 2x
rukavičky 1x
bryndáky 5x
Ponožek jsme měli určitě víc, alespoň tak 5x. Vzali jsme první velikost a byly určitě tak do 4-5 měsíců. Jsou lepší vysoké ponožky, aby nebyly hned dole. Čemuž stejně nezabráníte. Nebo? Existuje vychytávka na fusky - sock ons. Bavlněné čepičky jsme měli asi 3. Bohužel v zimě nám byli k ničemu. Dřív se prý nosila bavlněná čepička a přes ni teprv teplá. My měli nějakou plyšovou která byla podšitá bavlnou, takže to bylo zbytečné. Takže čepice 1. Větší pak taky 1. Rukavičky - takové ty slabé bavlněné, těch jsme měli několik párů. nejde ani tak o to, aby byly do zimy ven, ale aby se dítě moc neškrábalo nekoordinovanými pohyby. Nicméně ani jedny z nich na rukou nedržely. Ani když se daly přes rukávy. Nejlepší na to byly svršky, které měly ohrnovací rukáv. takovou integrovanou rukavičku. Bryndáky jsem poslušně nastřádala. Ale dodnes se mi nepodařilo přijít na to k čemu vlastně byly. Funkci chápu u dítěte, které už začínáte krmit, ale u kojeného?

A je to...Snad seznam moc nezamotal hlavu. Doporučení jsou všelijaká. Ale stejně nakonec každá maminka musí přemýšlet co bude vyhovovat zrovna jí. Tak snad mé postřehy a zkušenosti pomohou k utvoření vlastního seznamu, právě pro to vaše škvrně ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář, vážím si vašeho času :-)