pátek 26. září 2014

Jak se vydařily Dny evropského kulturního dědictví – podívejte se!

Protože v Liberci byly všechny památky přístupné pouze jeden den, měli jsme docela na pilno. Přiznávám mé ambice byly o hodně větší, ale i tak jsme toho stihli haba děj. Navštívili jsme 10 objektů a vyšplhali na 4 věže. A co že jsme to všechno viděli? Podívejte se:






Liebigova vila


Šlo o komentovanou prohlídku. Prohlídli jsme si sál, kde se konají i svatební obřady, mramorový krb, zahradu, kuchyni, věž. Mimochodem věděli jste, že v zahradách Liebigovi vily je protiletecký kryt? (Bohužel nepřístupný) a věděli jste, že zde před pár desetiletími sídlila mateřská škola Textilany? To je co? Přístupná běžně není, do sálu se dostanete např. při svatbách.

Střední průmyslová škola textilní
Chápu, že moc lidí takováto památka asi neosloví, ale já tam celou rodinu táhla ze sentimentu, navíc je to při cestě. Ani zde jsme se nemohli poflakovat, jak jsme chtěli, ale chodila s námi jedna z kantorek. Prohlédli jsme si slavný obraz, vyslechli něco o historii a nahlédli do tříd. Představte si mé drahé bývalé spolužačky, že ve všech třídách jsou interaktivní tabule! A že v naší třídě je od minulého roku počítačová učebna, protože ta stará byla vytopena prasklým potrubím a vše bylo zlikvidované. Sborovna vypadá stále stejně. Na jedné z nástěnek visí stále fotka z oranžového dne. Tam kde bylo občerstvení je to teď mnohem větší – rozšířené o „ředitelský byt“ netuším, co tam bylo dříve a je tam jídelna, vozí jim tam jídlo nějaký katering. Za to dílny podle mě vypadají stále stejně. Jo a mohla jsem si odskočit na učitelské wc :D

Liberecká radnice
Na věž se museli vyzvednout lístky předem a prohlídka se absolvovala s průvodcem. Procházka mezi trámy je zajímavá a výhled z věže náramný. Zbytek radnice jsme si mohli prohlédnout sami. V obřadním sále milá paní odříkala zajímavosti. Tady se můžete podívat na placené prohlídky radnice s průvodcem. A kdo se chce podívat na virtuální prohlídku, tak se může pokochat zde.
Kavárna Pošta
Tyhle prostory jsou podle mě nádherné a doufám, že budou zase brzy v provozu. Kam se hrabe pražská Slávie :D Vůbec by mi nevadilo, mít tu nějakou oslavu J

Kasárna
V kasárnách byla historicky poprvé věřejnosti zpřístupněna věž a byl to opravdu velký zážitek – hlavně pro důchodce a lidi se sníženou pohyblivostí či závratěmi J Poslední fáze výstupu byla po žebříku a věž nahoře není pochozí, je mírně sešikmená s klasickou krytinou a všude samý drát, zábradlí není nijak vysoké… Ale pohled na Liberec byl odtud zajímavý, zase jiný. Ještě v kasárnách bylo k vidění vojenské muzeum – jedná se o dvě místnosti, kde je k nahlédnutí něco o tom jak se ošetřují, či omývají kontaminovaní lidé a vozy nějakou chemikálií či co a spoustu plynových masek.

Muzeum
Muzeum jsme si rychle prolítli – hlavní expozice stále stejná. Lákala mě hlavně otevřená terasa a věž. Takže hurá do schodů. Severočeské muzeum v Liberci.

Lázně – galerie
Poprvé po nedávném otevření galerie jsem šla omrknout, jak dopadla rekonstrukce a prostě jak to tam vypadá. Hlavní sál je krásný, světlý. Co mě ale zamrzelo, že sklo nad bývalým bazénem není více čiré, aby se člověk skrz něj mohl koukat dolů a že zmiňovanou převlíkací kabinku, kterou měli zachránit, aby zde zůstalo něco autentického, nenechali na svém místě, ale strčili ji do sklepa… Oceňuji, že zde díla, mají více prostoru, že v podzemních patrech jsou díla dokonce oddělena zdmi, takže si je více můžete vychutnat, ale stejně si myslím, že zde měly být nové lázně! Odkaz na stránky galerie.

Historická tramvaj
Historickou tramvají s dobrovolným jízdným jsme se projeli do Lidových sadů. A kdy historické tramvaje jezdí?

PKO
Z PKO jsem byla taková nešťastná, moc toho zde k vidění nebylo, vše je takové nějaké zchátralé – víc než si pamatuju z poslední návštěvy. Ani se mi nijak nechtělo šlapat na věž a tak jsme si venku v zahradě, kde probíhala výstava psů, opekli buřta a dali zasloužené pivko J

Liberecké podzemí
Tak to pro mě byla docela pecka. A evidentně ne jen pro mě. Vyráželi jsme brzy ráno, abychom přišli na první prohlídku v mylné představě, že se nikomu nebude chtít vstávat. Chtělo a to dokonce tolik, že když jsem ve tři čtvrtě dorazili na místo byly lístky pro čtyři až na čtvrtou hodinu! Po lístcích se zaprášilo. A prohlídka byla opravdu zajímavá. Ani jsem nevěděla kolik krytů je pod Libercem a jaké je to bludiště. Doporučuju, ale pozor, prohlídky se musejí rezervovat i měsíce dopředu. Konají se každou 1.sobotu v měsíci. Více zde.

Kostel U Obrázku
Tenhle kostelík jsme si nechali při cestě domů. Nikdy jsem uvnitř nebyla. Jen jsme k němu párkrát s babi došli na procházku. A je hezký a nepřeplácaný. Uvnitř jsou opravené varhany z kostelíku v Ostašově. Jen by zde bylo potřeba více peněz na opravy… Do kostela můžete nahlédnout o bohoslužbách.

A co vy? Byli jste někde? A co se vám líbilo?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář, vážím si vašeho času :-)